Een geboren ondernemer, dat blijkt wel als Huibert enkele Blonde d’Aquitaine koeien van zijn vader overneemt. Hij zit vol ideeën en besluit vleespakketten direct aan de consument te verkopen. Wél met een nieuwe aanpak! Want hoe kan hij het vlees verduurzamen? Tot een authentiek en lokaal stukje vlees? Huibert combineert zijn studie aan de HAS met een eigen onderneming: zijn duurzaam stukje Lingevlees zorgt voor een flinke omzetverhoging.
Deze challenge is een onderdeel van de hbo-opleiding Bedrijfskunde en agribusiness aan HAS Hogeschool in Den Bosch.
Al in het eerste schooljaar van de studie Bedrijfskunde en agribusiness weet Huibert dat hij wil uitblinken in ondernemen. Wél met een nieuwe aanpak! Want hoe kan hij het vlees verduurzamen? Hij beseft zich dat de vleesindustrie wereldwijd onder een vergrootglas ligt en zet in op een zeker bestaansrecht. “Mijn droom is dat als er nauwelijks nog rundvlees wordt gegeten, mensen nog steeds Lingevlees kopen.”
Zijn aanpak? Een stukje vlees van eigen boerderij. In de komende jaren is het plan om al het voer in eigen beheer te telen wat resulteert in een transparant stukje vlees met de totale keten in eigen hand. Het vlees echt duurzaam en lokaal houden, dus. Het doel is om de beste smaak-, kwaliteit- en prijsverhouding te realiseren. Inclusief een hoog welzijn voor de dieren”. Betekent dit dat we het Lingevlees zomaar bij Sergio Herman op het bord kunnen proeven? “Nee, de naam verraadt het al: deze koeien grazen in de velden rondom de Linge en het vlees wordt verkocht in de directe omgeving. Gewoon voor een gemiddelde prijs, zodat het toegankelijk is voor een grote doelgroep.”
De challenge die Huibert aangaat, is zo makkelijk nog niet. “Als vleesboerderij ben je nu eenmaal afhankelijk van partners. Als je je eigen weg wil uitstippelen heb je een lastige weg te gaan. Op het internet is er vrijwel niets over te vinden, slagers vertellen je weinig en dat maakt het allemaal heel spannend.” Toch laat Huibert zich niet zomaar uit de weg slaan en is vastberaden zijn stukje vlees zo duurzaam mogelijk op de markt te brengen.
“Vanuit HAS Hogeschool krijg je veel begeleiding en de vrijheid om te ondernemen. Voor mijn studie wist ik niet dat er met marketing zoveel te halen valt. Dat heeft echt mijn ogen doen openen. Je netwerk wordt groter en de lijntjes korter.” Inmiddels heeft Huibert zijn eigen verwerkings- en verpakkingsruimte gerealiseerd en verovert hij de markt met zijn eigen Lingevlees. “Dankzij direct contact met de consument kan ik echt een toegevoegde waarde leveren. Dat bevalt helemaal fantastisch!”
Benieuwd naar het Lingevlees? Bekijk hier de Facebookpagina.